“Sterk wetenschappelijk onderzoek en toegankelijke wetenschaps­­communicatie zijn vandaag belangrijker dan ooit”

Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) opereert in een maatschappelijke context die voortdurend en aan een ijltempo verandert. Dat zien we vandaag eens te meer. Sinds begin maart van dit jaar veranderde onze leefwereld immens en rekenen we allemaal meer dan ooit op wetenschappers om sterk wetenschappelijk onderzoek te verrichten en ons van juiste informatie te voorzien. Het grote publiek is zelden zo afhankelijk geweest van de dagelijkse bulletins van onze onderzoekers en wetenschappers en onze maatschappij heeft zich zelden zo laten sturen door de onderbouwde analyses en adviezen van experts en professoren.

Het FWO heeft vlot ingespeeld op deze crisis. Het nam tal van maatregelen om lopend onderzoek en evaluatieprocedures toch te laten doorgaan, mits enige aanpassing en flexibiliteit. Ook stelde het 2,5 miljoen euro ter beschikking voor een bijzondere oproep voor projecten over COVID-19 die nu volop uitgerold wordt door het FWO. En dan zijn er nog de inspanningen op Europees niveau, waar het FWO hard mee aan de kar trekt om een gezamenlijk initiatief van Europese financierders op te zetten. Zo zet het FWO mee de lijnen uit van een Vlaams wetenschapsbeleid dat altijd de vinger aan de pols van de onderzoekswereld houdt.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

De grote hervormingen van de FWO-aanvraagkanalen voor pre- en postdoctorale onderzoeksmandaten en de projecten fundamenteel onderzoek van drie jaar geleden zijn ondertussen helemaal ingebed in de werking van het FWO. Nu is het tijd om grondig te evalueren, om te behouden wat goed is en na te denken hoe we kunnen bijstellen waar nodig. Want ook de organisatie en werking van het FWO is een continu proces van verbeteren en aanpassen aan een veranderende omgeving.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Benieuwd naar meer?